ďťż
 
=?iso-8859-2?q?Kolory_na_=B6wiecie?= ďťż
 
=?iso-8859-2?q?Kolory_na_=B6wiecie?=
Zobacz wiadomości
 
Cytat
A gdyby tak się wedrzeć na umysłów górę, / Gdyby stanąć na ludzkich myśli piramidzie, / I przebić czołem przesądów chmurę, / I być najwyższą myślą wcieloną. . . Juliusz Słowacki, Kordian
Indeks BCB i MySQL subiekt gt fototapeta
 
  Witamy

=?iso-8859-2?q?Kolory_na_=B6wiecie?=



Tomasz - 12-06-2006 00:08
=?iso-8859-2?q?Kolory_na_=B6wiecie?=
  Pytanie z ciekawości
Czy wpływ temperatury, rzadkość czy gęstość powietrza, klimat,
większa czy mniejsza ilość kolorów w otoczeniu, ma wpływ na
profile ICC do wydruku (CMYK) w różnych częściach świata. I czy
miedzy innymi dlatego profile różnią sie miedzy Europa, USA i
Japonia.

Pozdrowienia
Tomek





Rafal T. - 12-06-2006 00:08

  Tomasz napisał(a):
> Pytanie z ciekawości
> Czy wpływ temperatury, rzadkość czy gęstość powietrza, klimat,
> większa czy mniejsza ilość kolorów w otoczeniu, ma wpływ na
> profile ICC do wydruku (CMYK) w różnych częściach świata. I czy
> miedzy innymi dlatego profile różnią sie miedzy Europa, USA i
> Japonia.

Oj nie nie - profile wyznaczane są za pomoca urzadzen pomiarowych -
roznice wynikaja ze standaryzacji farb drukarskich np i z innych norm
dotyczacących koloru. Zwroc uwage ze profile RGB sa wszedzie takie same
- roznia sie profile CMYK - co drukarka nawet tej samej firmy to inny
profil - dodatkowo sprawa profilów ICC sie komplikuje kiedy dochodzą
rozne rodzaje papierów - dla kazdego ICC jest inny

Rafal




Tomasz - 13-06-2006 01:12
=?iso-8859-2?q?Re:_Kolory_na_=B6wiecie?=
 
Rafal T. napisał:

> Oj nie nie - profile wyznaczane są za pomocą urządzeń pomiarowych-
> roznice wynikaja ze standaryzacji farb drukarskich np i z innych norm
> dotyczacących koloru.

Pomijmy narazie jak sie robi profile, to akurat nie jest dla mnie
problem.
Tylko intryguje mnie ta różnica miedzy USA, Europa i Japonia.
Mówisz ze farby są rożne. Czy to znaczy tez ze wydruki sie
różnią, czy jeśli np. porównamy ten sam wydruk z USA i Europy
zrobionych na takich samych maszynach i takim samym papierze to czy
będzie taki sam?

> Zwroc uwage ze profile RGB sa wszedzie takie same
> - roznia sie profile CMYK - co drukarka nawet tej samej firmy to inny
> profil - dodatkowo sprawa profilów ICC sie komplikuje kiedy dochodzą
> rozne rodzaje papierów - dla kazdego ICC jest inny

Jeśli faktu spostrzegania kolorów w inny sposób w różnych
zakątkach świata nie bierze sie pod uwagę w profilach CMYK, znaczy
każdy grafik powinien to wziąć pod uwagę przy pracy. Co do profili
RGB to jest to dyskusyjne bo nie są takie same (Każda firma ma swoje
tabele przez które są interpretowane zdjęcia np. w przestrzeni
sRGB). Wiem ze w najnowszych aparatach Nikona jest wzięte pod uwagę w
jakiej części świata sie robi zdjęcia, tez bym zgadywał ze
większość innych firm fotograficznych tez to bierze pod uwagę, ale
dziwi mnie ze nie efekt końcowy jakim jest druk, miałby zostać
niewzruszony.

Pozdrowienia
Tomek




Rafal T. - 13-06-2006 01:12

  Tomasz napisał(a):

> Pomijmy narazie jak sie robi profile, to akurat nie jest dla mnie
> problem.

profile generuje sie za pomoca pomiarow barwy punktow pomiarowych -
czasami generuje sie ich okolo 300 aby wyznaczyc ta przestrzen barwna w
jak nalepszy sposob - wiec nie da sie pominąc problematyki zwiazanej z
profilami przy rozmowach o dtp, grafice czy ogolniej projektowaniu

>> Zwroc uwage ze profile RGB sa wszedzie takie same
>> - roznia sie profile CMYK - co drukarka nawet tej samej firmy to inny
>> profil - dodatkowo sprawa profilów ICC sie komplikuje kiedy dochodzą
>> rozne rodzaje papierów - dla kazdego ICC jest inny
>
> Jeśli faktu spostrzegania kolorów w inny sposób w różnych
> zakątkach świata nie bierze sie pod uwagę w profilach CMYK, znaczy
> każdy grafik powinien to wziąć pod uwagę przy pracy.

Prosze cie bardzo - dowiedz sie jaka jest różnica miedzy kolorem a barwą
- bo widze ze dla ciebie to jest to samo. Color Managment to w zasadzie
nie zarządzanie kolorem - chociaż tak sie potocznie przyjęło - tylko
zarządzanie BARWĄ.

Wyobraz sobie ze tylko 85 % populacji widzi normalnie -reszta ma jakies
zaburzenia

> Co do profili
> RGB to jest to dyskusyjne bo nie są takie same (Każda firma ma swoje
> tabele przez które są interpretowane zdjęcia np. w przestrzeni
> sRGB).

Masz profil sRGB, AdobeRGB i mozesz sobie wygenrowac profile skanerów,
aparatow fotograficznych, projektorow video czy monitorow. Pokaz mi te
tabele.

> Wiem ze w najnowszych aparatach Nikona jest wzięte pod uwagę w
> jakiej części świata sie robi zdjęcia, tez bym zgadywał ze
> większość innych firm fotograficznych tez to bierze pod uwagę, ale
> dziwi mnie ze nie efekt końcowy jakim jest druk, miałby zostać
> niewzruszony.

Nie za bardzo rozumiem o co ci w tym chodzi.

pozdr
rafal





Tomasz - 14-06-2006 02:59
=?iso-8859-2?q?Re:_Kolory_na_=B6wiecie?=
  Rafal T. napisal:

> profile generuje sie za pomoca pomiarow barwy punktow pomiarowych -
> czasami generuje sie ich okolo 300 aby wyznaczyc ta przestrzen barwna w
> jak nalepszy sposob - wiec nie da sie pominąc problematyki zwiazanej z
> profilami przy rozmowach o dtp, grafice czy ogolniej projektowaniu

To fajnie ze to wiesz ale to nie na temat który sie pytałem

> > Jeśli faktu spostrzegania kolorów w inny sposób w różnych
> > zakątkach świata nie bierze sie pod uwagę w profilach CMYK, znaczy
> > każdy grafik powinien to wziąć pod uwagę przy pracy.
>
> Prosze cie bardzo - dowiedz sie jaka jest różnica miedzy kolorem a barwą
> - bo widze ze dla ciebie to jest to samo. Color Managment to w zasadzie
> nie zarządzanie kolorem - chociaż tak sie potocznie przyjęło - tylko
> zarządzanie BARWĄ.

A ha, znaczy sie przejęzyczyłem i mówi sie "człowiek spostrzega
barwy" ?

> Wyobraz sobie ze tylko 85 % populacji widzi normalnie -reszta ma jakies
> zaburzenia

Porównując światło na Grenlandii i na równiku, to ten procent
będzie większy ;-)
Wracając do tematu.
W naturze występują bardziej jaskrawe kolory czym klimat jest
cieplejszy. Człowiek odwzorowuje naturę w swojej codzienności i
sposobie spostrzegania świata. Nasycenie i różnorodność barw jest
rożne w różnej wilgotności, temperaturze, rzadkości powietrza,
wszytko to co wpływa na nasz klimat ma odzwierciedlenie w jaki sposobi
my je odbieramy. Z tego rodzą sie tradycje i tez w jaki sposób
zestawiamy kolory. W Europie zestawiamy kolory bardziej neutralnie niż
np w USA. Co dla nas bardzie pstrokate, nienaturalne, dla Amerykanina
będzie codzienności. Sam fakt jak blisko kolory lezą siebie ma
wpływ na definiowanie profilów CMYK, co normalnie sam musisz
podciągnąć w profilu jeśli masz sam zamiar przekonwertować do
CMYK, albo poprosić drukarza o to.

> > Co do profili
> > RGB to jest to dyskusyjne bo nie są takie same (Każda firma ma swoje
> > tabele przez które są interpretowane zdjęcia np. w przestrzeni
> > sRGB).
>
> Masz profil sRGB, AdobeRGB i mozesz sobie wygenrowac profile skanerów,
> aparatow fotograficznych, projektorow video czy monitorow. Pokaz mi te
> tabele.

Znaczy nie wiem co w tej chwili powiedziałeś :-O
Przedewszytkim AdobeRGB jest przestrzenią barw. Profil definiuje Ci w
jaki sposób możesz przejść w owa przestrzeń, albo z tej
przestrzeni w inna, w taki sposób aby nie tracić, albo zachować jak
najwięcej informacji. To tez nie oznacza ze jeśli wpakujesz zdjęcia
z aparatu cyfrowego w Adobe RGB, ze ten aparat będzie umial
wykorzystać cala gamę barw tej przestrzeni, tak samo tylko te
najdroższe prof. ekrany umiejąc wykorzystać duża cześć
przestrzeni Adobe RGB.
Jeśli zrobisz zdjęcie i chcesz go wpakować w przestrzeń sRGB to
musisz mieć profil który Ci na to pozwoli. Jeśli dalej chcesz
przejść z tej przestrzeni w inna to będzie inny profil który na to
pozwoli. Od tego masz rożne rodzaje profili itd. itd.
Znaczy co masz na myśli w pokazaniu tabeli, mam Ci pokazać tabele
która sluzy do tworzenia profili ? Albo mam wytłumaczyć w jaki
sposób jest definiowana barwa w profilach?

> > Wiem ze w najnowszych aparatach Nikona jest wzięte pod uwagę w
> > jakiej części świata sie robi zdjęcia, tez bym zgadywał ze
> > większość innych firm fotograficznych tez to bierze pod uwagę, ale
> > dziwi mnie ze nie efekt końcowy jakim jest druk, miałby zostać
> > niewzruszony.
>
> Nie za bardzo rozumiem o co ci w tym chodzi.

To ze kupując np. D2X masz zapewniona możliwość automatycznego
dopasowania aparatu w zależności w jakim regionie świata robisz
zdjęcia.

Czy jest ktoś kto umai odpowiedzieć, czy wydruk z USA, czy Japonii
rożni sie od wydruku np. w Polsce jeśli maszyna drukarska, papier itp
warunki są takie same, a używa sie regionalne profile ICC?




Rafal T. - 14-06-2006 02:59

  Tomasz napisał(a):

> Porównując światło na Grenlandii i na równiku, to ten procent
> będzie większy ;-)
> Wracając do tematu.
> W naturze występują bardziej jaskrawe kolory czym klimat jest
> cieplejszy. Człowiek odwzorowuje naturę w swojej codzienności i
> sposobie spostrzegania świata. Nasycenie i różnorodność barw jest
> rożne w różnej wilgotności, temperaturze, rzadkości powietrza,
> wszytko to co wpływa na nasz klimat ma odzwierciedlenie w jaki sposobi
> my je odbieramy. Z tego rodzą sie tradycje i tez w jaki sposób
> zestawiamy kolory. W Europie zestawiamy kolory bardziej neutralnie niż
> np w USA. Co dla nas bardzie pstrokate, nienaturalne, dla Amerykanina
> będzie codzienności. Sam fakt jak blisko kolory lezą siebie ma
> wpływ na definiowanie profilów CMYK, co normalnie sam musisz
> podciągnąć w profilu jeśli masz sam zamiar przekonwertować do
> CMYK, albo poprosić drukarza o to.

ale ty piszesz o kontekscie kulturowym - ja pisze o nauce. Nawet
znaczenia symboliczne sa inne dla poszczegolnych kultur. Np biel i czerń
ma inne znaczenie w europie a inne w chinach.

> Znaczy nie wiem co w tej chwili powiedziałeś :-O
> Przedewszytkim AdobeRGB jest przestrzenią barw. Profil definiuje Ci w
> jaki sposób możesz przejść w owa przestrzeń, albo z tej
> przestrzeni w inna,

a co opisuje przestrzen barw? Nie profil? to w takim razie co? Jak
przechodzisz z AdobeRGB na sRGB - to jak profil ci to definiuje? Po
prostu "odcina" ci czesc przestrzeni bawnej

w taki sposób aby nie tracić, albo zachować jak
> najwięcej informacji. To tez nie oznacza ze jeśli wpakujesz zdjęcia
> z aparatu cyfrowego w Adobe RGB, ze ten aparat będzie umial
> wykorzystać cala gamę barw tej przestrzeni, tak samo tylko te
> najdroższe prof. ekrany umiejąc wykorzystać duża cześć
> przestrzeni Adobe RGB.

Eizo CG 220 np:)

> Jeśli zrobisz zdjęcie i chcesz go wpakować w przestrzeń sRGB to
> musisz mieć profil który Ci na to pozwoli. Jeśli dalej chcesz
> przejść z tej przestrzeni w inna to będzie inny profil który nato
> pozwoli. Od tego masz rożne rodzaje profili itd. itd.

> Znaczy co masz na myśli w pokazaniu tabeli, mam Ci pokazać tabele
> która sluzy do tworzenia profili ? Albo mam wytłumaczyć w jaki
> sposób jest definiowana barwa w profilach?

Zadna tabela nie sluzy do tworzenia profili - profile tworzy sie na
podstawie pomiarow

>>> Wiem ze w najnowszych aparatach Nikona jest wzięte pod uwagę w
>>> jakiej części świata sie robi zdjęcia, tez bym zgadywał ze
>>> większość innych firm fotograficznych tez to bierze pod uwagę, ale
>>> dziwi mnie ze nie efekt końcowy jakim jest druk, miałby zostać
>>> niewzruszony.
>> Nie za bardzo rozumiem o co ci w tym chodzi.
>
> To ze kupując np. D2X masz zapewniona możliwość automatycznego
> dopasowania aparatu w zależności w jakim regionie świata robisz
> zdjęcia.

Dopasowania do czego? Pokaz mi wykresy przestrzeni barw tego
dopasowania. Zaloze sie ze jest to elektroniczny gadzet ktory dopasowuje
kolorystyke to pewnego kanonu kulturowego.

> Czy jest ktoś kto umai odpowiedzieć, czy wydruk z USA, czy Japonii
> rożni sie od wydruku np. w Polsce jeśli maszyna drukarska, papier itp
> warunki są takie same, a używa sie regionalne profile ICC?

Będzie - ale tylko w okreslonych przypadkach
poniewaz czesc "regionalnych" profili sie pokrywa w 100%. Zalozmy ze
masz profil drukarki solwentowej i profil Euroscale Coated. Ten sam
material na ktorym drukujesz i ta sama drukarka - dwa rozne profile

Ta szaro-biala siatka to profil maszyny solwentowej a to "kolorowe" to
profil cmyk Euroscale Coated

http://img133.imageshack.us/my.php?i...titled16ru.jpg

Rafal

Rafal




dick - 15-06-2006 00:34

  Tomasz napisał(a):
> Pytanie z ciekawości
> Czy wpływ temperatury, rzadkość czy gęstość powietrza, klimat,
> większa czy mniejsza ilość kolorów w otoczeniu, ma wpływ na
> profile ICC do wydruku (CMYK) w różnych częściach świata. I czy
> miedzy innymi dlatego profile różnią sie miedzy Europa, USA i
> Japonia.
>
> Pozdrowienia
> Tomek
>
Nie nie nie! Profile (np te w Fotogniocie - Photoshopie) to wynik
stosowania w drukarniach innych farb. Np. w profilu europeskim (czasami
zwanym niemieckim) trzy podstawowe kolory triady w 100% Cyan + Magenta +
Yellow daja czern, w profilu amerykanskim daja cienmobrudnobury kolor. I
przy zastosowaniu niewlasciwego profilu w separowaniu kolorow do
druku moga wyskoczyc niemile niespodzianki. Zaden drukarz nie bedzie
sprowadzal farb z USA bo uzyles amerykanskiego profilu, a kilka ulic
dalej moze kupic najlepsze na swiecie farby HARTMANa.

Pozdrawiam i zachecam do nauki

Dick Z.




Tomasz - 15-06-2006 00:35
=?iso-8859-2?q?Re:_Kolory_na_=B6wiecie?=
 
dick skrev:
> Nie nie nie! Profile (np te w Fotogniocie - Photoshopie) to wynik
> stosowania w drukarniach innych farb. Np. w profilu europeskim (czasami
> zwanym niemieckim) trzy podstawowe kolory triady w 100% Cyan + Magenta +
> Yellow daja czern, w profilu amerykanskim daja cienmobrudnobury kolor. I
> przy zastosowaniu niewlasciwego profilu w separowaniu kolorow do
> druku moga wyskoczyc niemile niespodzianki. Zaden drukarz nie bedzie
> sprowadzal farb z USA bo uzyles amerykanskiego profilu, a kilka ulic
> dalej moze kupic najlepsze na swiecie farby HARTMANa.
>
> Pozdrawiam i zachecam do nauki

O wielkie dzięki
Także różnica w profilach (np. SWOP a Euroscale) jest spowodowana
różnica farb i nic tym co pisałem nie ma wspólnego.
A czy wydruk w USA tego samego tematu na takim samym
papierze(stosunkowo) będzie porównywanie podobny do wydruku w
Europie? Czy kolory będą sie różnicy.
Albo sie inaczej spytam, czy standaryzacja w profilach dąży do tego
zęby wydruki na świecie były porównywanie podobne.
Dzięki za nauki :-)

Pozdrowienia
Tomek




Tomasz - 15-06-2006 00:35
=?iso-8859-2?q?Re:_Kolory_na_=B6wiecie?=
 

Rafal T. napisal:

> > Sam fakt jak blisko kolory leza siebie ma
> > wplyw na definiowanie profilów CMYK, co normalnie sam musisz
> > podciagnac w profilu jesli masz sam zamiar przekonwertowac do
> > CMYK, albo poprosic drukarza o to.
>
> ale ty piszesz o kontekscie kulturowym - ja pisze o nauce. Nawet
> znaczenia symboliczne sa inne dla poszczegolnych kultur. Np biel i czern
> ma inne znaczenie w europie a inne w chinach.

W tym ostatnim moim zdaniu pije do odległości barw od siebie (delta
E).
co można wyleczyć w sposób naukowy
Znaczy uważasz ze postrzegamy kolory inaczej w różnych regionach
świata.....
To czy bierzesz to pod uwagę przy przygotowaniu do druku i kiedy?

> > Znaczy nie wiem co w tej chwili powiedziales :-O
> > Przedewszytkim AdobeRGB jest przestrzenia barw. Profil definiuje Ci w
> > jaki sposób mozesz przejsc w owa przestrzen, albo z tej
> > przestrzeni w inna,
>
> a co opisuje przestrzen barw? Nie profil? to w takim razie co? Jak
> przechodzisz z AdobeRGB na sRGB - to jak profil ci to definiuje? Po
> prostu "odcina" ci czesc przestrzeni bawnej

Przestrzeń barw jest opisem zakresu barw w której dane urządzenie
może
pracować, albo w której grafika może sie znajdować.
Profil opisuje proces przejścia z jednej przestrzeni w drugiej, albo
w
jaki sposób maja być interpretowane barwy w danej przestrzeni.

W jaki sposob przechodzi sie z Adobe rgb na sRGB? dużo monitorów
pracuje w tej oststniej przestrzeni, a jeśli mówimy o monitorach to
będzie to zdefiniowane poprzez Matrix-TRC, w innych przypadkach
przejścia miedzy przestrzeniami będą bazowały na LUT.

> Eizo CG 220 np:)

Musi byc kapitalny no nie :-)

Weźmy go jako przykład. Mozesz go ustawic zeby pracowal w Standart
RGB
(sRGB), ale musisz wygenerować profil ktore przetlumaczy w jaki sposob
ma
ten ekran odwzorowac informacje o barwach. Mozesz użyć profil z
fabryki albo
uzyc oprogramowanie i wlasne oczy, albo namierzyć :-)

> Zadna tabela nie sluzy do tworzenia profili - profile tworzy sie na
> podstawie pomiarow

Czy mozesz zdefiniować pomiar, zebym mogl Cie dobrze zrozumieć
Np. zdjęcia które zostało umiejscowione w sRGB, przechodzisz do
CMYK.
O jakich pomiarach masz na myśli w tej sytuacji?
Jako tabele mysle o LUT.

> Dopasowania do czego? Pokaz mi wykresy przestrzeni barw tego
> dopasowania. Zaloze sie ze jest to elektroniczny gadzet ktory dopasowuje
> kolorystyke to pewnego kanonu kulturowego.

Ten aparat trochę kosztuje, kurde fajny gadżet ;-)
Tu masz linek do artykułu ze strony Nikona
http://nikonimaging.com/global/techn...2/index_02.htm
i jeszcze jeden
http://www.cis.rit.edu/fairchild/PDFs/PAP01.pdf
Mój angielski nie jest najlepszy, ale troche na temat tam pisze.

> > Czy jest ktos kto umai odpowiedziec, czy wydruk z USA, czy Japonii
> > rozni sie od wydruku np. w Polsce jesli maszyna drukarska, papier itp
> > warunki sa takie same, a uzywa sie regionalne profile ICC?
>
> Bedzie - ale tylko w okreslonych przypadkach
> poniewaz czesc "regionalnych" profili sie pokrywa w 100%. Zalozmy ze
> masz profil drukarki solwentowej i profil Euroscale Coated. Ten sam
> material na ktorym drukujesz i ta sama drukarka - dwa rozne profile

Przykład chyba nie najlepszy. Jeśli weźmiemy sobie taka solwentowke
z NURa to
akurat moze sie tak zdarzyć ze w USA kupili ta sama farbe z Chin,
siatke
Ferrari, tylko tam uzyli SWOP a w Eropie Euroscale, to na pewno wydruk
bedzie rozny.
Mi sie bardziej rozchodzi o drukarnie offsetowe. Gazety, ksiazki itd.
Gdzie
farby sa lokalne, urządzenia maja te same nazwy np.
Heidelberg, ale problem juz mamy z głowy, farby sa rozne dlatego
profile sa rozne.
teraz tylko czy wydruki będą podobne do siebie :-)

Pozdrowienia
Tomek

PS. Wyjeżdżam teraz na ferie, jesli bedziesz oczekiwal odpowiedzi to
musisz sie uzbroic w cierpliwosc :-)




Elske - 15-06-2006 00:35

  dick napisał(a):
> Np. w profilu europeskim (czasami
> zwanym niemieckim) trzy podstawowe kolory triady w 100% Cyan + Magenta +
> Yellow daja czern

Idź do drukarza i mu powiedz, że z CMY ma mu wyjść klasyczna czerń.
Uśmieje się zdrowo jak sądzę. Przeważnie wychodzi szaro-buro ciemny
kolor, o ktorym piszesz, że powinien być w profilu amerykańskim. A już
zrobić przejście tonalne z czegoś takiego to dopiero zabawa w zgadywanki...

--
Elske
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • effulla.pev.pl
  • comp
    Wydajność baz danych w zależności od poziomu izolacji ANSI/ISO Czy zna (obsługuje) ktoś program Iso Draw ? MYSQL - kodowanie w ISO-PL strona plus baza w iso do utf-8 Kodowanie: z iso na utf Konwesja znaków w dump'ie bazy danych - ISO -> utf-8 -> ISO -> utf-8 =?iso-8859-2?q?Co_oznacza_b=B3=B1d_Warning:_mysql=5Fconnect() _[function.mysql-connect]:_Can't_connect_to_local_MySQL_server_through_sock et_'/var/run/mysqld/mysqld.sock'_(2)_in?= =?iso-8859-2?q?Informatyka,_Java,_EJB,_Ajax,_Spring=2E_Czy=BF by_to_koniec_=B6wiata,_czy_te=BF_nasze_uczelnie_b= EAd=B1_uczy=B3y_w_ko=F1cu!_czego_praktycznego_=2E= 2E=2E=2E?= =?iso-8859-2?q?Ati_Mobility_Radeon_X300_W_Notebooku_Jak_Zwi=E Akszy=E6_Ilo=B6=E6_Grafiki_Poprzez_Wsp=F3=B3dziele nie_Z_Ramu=3F=3F=3F?= =?ISO-8859-2?Q?=AFegnam_si=EA=2E=2E=2E?=
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • wasabi.xlx.pl
  • Cytat

    Decede mihi sole - nie zasłaniaj mi słonca.
    Gdy kogoś kochasz, jesteś jak stworzyciel świata - na cokolwiek spojrzysz, nabiera to kształtu, wypełnia się barwą, światłem. Powietrze przytula się do ciebie, choćby był mróz, a ty masz w sobie tyle radości, że musisz ją rozdawać wokoło, bo się w tobie nie mieści
    Hoc fac - tak czyń.
    A tergo - od tyłu; z tyłu.
    I czarne włosy posiwieją. Safona

    Valid HTML 4.01 Transitional

    Free website template provided by freeweblooks.com