=?iso-8859-2?q?Kolory_na_=B6wiecie?=
Tomasz - 12-06-2006 00:08
=?iso-8859-2?q?Kolory_na_=B6wiecie?=
Pytanie z ciekawości Czy wpływ temperatury, rzadkość czy gęstość powietrza, klimat, większa czy mniejsza ilość kolorów w otoczeniu, ma wpływ na profile ICC do wydruku (CMYK) w różnych częściach świata. I czy miedzy innymi dlatego profile różnią sie miedzy Europa, USA i Japonia.
Pozdrowienia Tomek
Rafal T. - 12-06-2006 00:08
Tomasz napisał(a): > Pytanie z ciekawości > Czy wpływ temperatury, rzadkość czy gęstość powietrza, klimat, > większa czy mniejsza ilość kolorów w otoczeniu, ma wpływ na > profile ICC do wydruku (CMYK) w różnych częściach świata. I czy > miedzy innymi dlatego profile różnią sie miedzy Europa, USA i > Japonia.
Oj nie nie - profile wyznaczane są za pomoca urzadzen pomiarowych - roznice wynikaja ze standaryzacji farb drukarskich np i z innych norm dotyczacących koloru. Zwroc uwage ze profile RGB sa wszedzie takie same - roznia sie profile CMYK - co drukarka nawet tej samej firmy to inny profil - dodatkowo sprawa profilów ICC sie komplikuje kiedy dochodzą rozne rodzaje papierów - dla kazdego ICC jest inny
Rafal
Tomasz - 13-06-2006 01:12
=?iso-8859-2?q?Re:_Kolory_na_=B6wiecie?= Rafal T. napisał:
> Oj nie nie - profile wyznaczane są za pomocą urządzeń pomiarowych- > roznice wynikaja ze standaryzacji farb drukarskich np i z innych norm > dotyczacących koloru.
Pomijmy narazie jak sie robi profile, to akurat nie jest dla mnie problem. Tylko intryguje mnie ta różnica miedzy USA, Europa i Japonia. Mówisz ze farby są rożne. Czy to znaczy tez ze wydruki sie różnią, czy jeśli np. porównamy ten sam wydruk z USA i Europy zrobionych na takich samych maszynach i takim samym papierze to czy będzie taki sam?
> Zwroc uwage ze profile RGB sa wszedzie takie same > - roznia sie profile CMYK - co drukarka nawet tej samej firmy to inny > profil - dodatkowo sprawa profilów ICC sie komplikuje kiedy dochodzą > rozne rodzaje papierów - dla kazdego ICC jest inny
Jeśli faktu spostrzegania kolorów w inny sposób w różnych zakątkach świata nie bierze sie pod uwagę w profilach CMYK, znaczy każdy grafik powinien to wziąć pod uwagę przy pracy. Co do profili RGB to jest to dyskusyjne bo nie są takie same (Każda firma ma swoje tabele przez które są interpretowane zdjęcia np. w przestrzeni sRGB). Wiem ze w najnowszych aparatach Nikona jest wzięte pod uwagę w jakiej części świata sie robi zdjęcia, tez bym zgadywał ze większość innych firm fotograficznych tez to bierze pod uwagę, ale dziwi mnie ze nie efekt końcowy jakim jest druk, miałby zostać niewzruszony.
Pozdrowienia Tomek
Rafal T. - 13-06-2006 01:12
Tomasz napisał(a):
> Pomijmy narazie jak sie robi profile, to akurat nie jest dla mnie > problem.
profile generuje sie za pomoca pomiarow barwy punktow pomiarowych - czasami generuje sie ich okolo 300 aby wyznaczyc ta przestrzen barwna w jak nalepszy sposob - wiec nie da sie pominąc problematyki zwiazanej z profilami przy rozmowach o dtp, grafice czy ogolniej projektowaniu
>> Zwroc uwage ze profile RGB sa wszedzie takie same >> - roznia sie profile CMYK - co drukarka nawet tej samej firmy to inny >> profil - dodatkowo sprawa profilów ICC sie komplikuje kiedy dochodzą >> rozne rodzaje papierów - dla kazdego ICC jest inny > > Jeśli faktu spostrzegania kolorów w inny sposób w różnych > zakątkach świata nie bierze sie pod uwagę w profilach CMYK, znaczy > każdy grafik powinien to wziąć pod uwagę przy pracy.
Prosze cie bardzo - dowiedz sie jaka jest różnica miedzy kolorem a barwą - bo widze ze dla ciebie to jest to samo. Color Managment to w zasadzie nie zarządzanie kolorem - chociaż tak sie potocznie przyjęło - tylko zarządzanie BARWĄ.
Wyobraz sobie ze tylko 85 % populacji widzi normalnie -reszta ma jakies zaburzenia
> Co do profili > RGB to jest to dyskusyjne bo nie są takie same (Każda firma ma swoje > tabele przez które są interpretowane zdjęcia np. w przestrzeni > sRGB).
Masz profil sRGB, AdobeRGB i mozesz sobie wygenrowac profile skanerów, aparatow fotograficznych, projektorow video czy monitorow. Pokaz mi te tabele.
> Wiem ze w najnowszych aparatach Nikona jest wzięte pod uwagę w > jakiej części świata sie robi zdjęcia, tez bym zgadywał ze > większość innych firm fotograficznych tez to bierze pod uwagę, ale > dziwi mnie ze nie efekt końcowy jakim jest druk, miałby zostać > niewzruszony.
Nie za bardzo rozumiem o co ci w tym chodzi.
pozdr rafal
Tomasz - 14-06-2006 02:59
=?iso-8859-2?q?Re:_Kolory_na_=B6wiecie?=
Rafal T. napisal:
> profile generuje sie za pomoca pomiarow barwy punktow pomiarowych - > czasami generuje sie ich okolo 300 aby wyznaczyc ta przestrzen barwna w > jak nalepszy sposob - wiec nie da sie pominąc problematyki zwiazanej z > profilami przy rozmowach o dtp, grafice czy ogolniej projektowaniu
To fajnie ze to wiesz ale to nie na temat który sie pytałem
> > Jeśli faktu spostrzegania kolorów w inny sposób w różnych > > zakątkach świata nie bierze sie pod uwagę w profilach CMYK, znaczy > > każdy grafik powinien to wziąć pod uwagę przy pracy. > > Prosze cie bardzo - dowiedz sie jaka jest różnica miedzy kolorem a barwą > - bo widze ze dla ciebie to jest to samo. Color Managment to w zasadzie > nie zarządzanie kolorem - chociaż tak sie potocznie przyjęło - tylko > zarządzanie BARWĄ.
A ha, znaczy sie przejęzyczyłem i mówi sie "człowiek spostrzega barwy" ?
> Wyobraz sobie ze tylko 85 % populacji widzi normalnie -reszta ma jakies > zaburzenia
Porównując światło na Grenlandii i na równiku, to ten procent będzie większy ;-) Wracając do tematu. W naturze występują bardziej jaskrawe kolory czym klimat jest cieplejszy. Człowiek odwzorowuje naturę w swojej codzienności i sposobie spostrzegania świata. Nasycenie i różnorodność barw jest rożne w różnej wilgotności, temperaturze, rzadkości powietrza, wszytko to co wpływa na nasz klimat ma odzwierciedlenie w jaki sposobi my je odbieramy. Z tego rodzą sie tradycje i tez w jaki sposób zestawiamy kolory. W Europie zestawiamy kolory bardziej neutralnie niż np w USA. Co dla nas bardzie pstrokate, nienaturalne, dla Amerykanina będzie codzienności. Sam fakt jak blisko kolory lezą siebie ma wpływ na definiowanie profilów CMYK, co normalnie sam musisz podciągnąć w profilu jeśli masz sam zamiar przekonwertować do CMYK, albo poprosić drukarza o to.
> > Co do profili > > RGB to jest to dyskusyjne bo nie są takie same (Każda firma ma swoje > > tabele przez które są interpretowane zdjęcia np. w przestrzeni > > sRGB). > > Masz profil sRGB, AdobeRGB i mozesz sobie wygenrowac profile skanerów, > aparatow fotograficznych, projektorow video czy monitorow. Pokaz mi te > tabele.
Znaczy nie wiem co w tej chwili powiedziałeś :-O Przedewszytkim AdobeRGB jest przestrzenią barw. Profil definiuje Ci w jaki sposób możesz przejść w owa przestrzeń, albo z tej przestrzeni w inna, w taki sposób aby nie tracić, albo zachować jak najwięcej informacji. To tez nie oznacza ze jeśli wpakujesz zdjęcia z aparatu cyfrowego w Adobe RGB, ze ten aparat będzie umial wykorzystać cala gamę barw tej przestrzeni, tak samo tylko te najdroższe prof. ekrany umiejąc wykorzystać duża cześć przestrzeni Adobe RGB. Jeśli zrobisz zdjęcie i chcesz go wpakować w przestrzeń sRGB to musisz mieć profil który Ci na to pozwoli. Jeśli dalej chcesz przejść z tej przestrzeni w inna to będzie inny profil który na to pozwoli. Od tego masz rożne rodzaje profili itd. itd. Znaczy co masz na myśli w pokazaniu tabeli, mam Ci pokazać tabele która sluzy do tworzenia profili ? Albo mam wytłumaczyć w jaki sposób jest definiowana barwa w profilach?
> > Wiem ze w najnowszych aparatach Nikona jest wzięte pod uwagę w > > jakiej części świata sie robi zdjęcia, tez bym zgadywał ze > > większość innych firm fotograficznych tez to bierze pod uwagę, ale > > dziwi mnie ze nie efekt końcowy jakim jest druk, miałby zostać > > niewzruszony. > > Nie za bardzo rozumiem o co ci w tym chodzi.
To ze kupując np. D2X masz zapewniona możliwość automatycznego dopasowania aparatu w zależności w jakim regionie świata robisz zdjęcia.
Czy jest ktoś kto umai odpowiedzieć, czy wydruk z USA, czy Japonii rożni sie od wydruku np. w Polsce jeśli maszyna drukarska, papier itp warunki są takie same, a używa sie regionalne profile ICC?
Rafal T. - 14-06-2006 02:59
Tomasz napisał(a):
> Porównując światło na Grenlandii i na równiku, to ten procent > będzie większy ;-) > Wracając do tematu. > W naturze występują bardziej jaskrawe kolory czym klimat jest > cieplejszy. Człowiek odwzorowuje naturę w swojej codzienności i > sposobie spostrzegania świata. Nasycenie i różnorodność barw jest > rożne w różnej wilgotności, temperaturze, rzadkości powietrza, > wszytko to co wpływa na nasz klimat ma odzwierciedlenie w jaki sposobi > my je odbieramy. Z tego rodzą sie tradycje i tez w jaki sposób > zestawiamy kolory. W Europie zestawiamy kolory bardziej neutralnie niż > np w USA. Co dla nas bardzie pstrokate, nienaturalne, dla Amerykanina > będzie codzienności. Sam fakt jak blisko kolory lezą siebie ma > wpływ na definiowanie profilów CMYK, co normalnie sam musisz > podciągnąć w profilu jeśli masz sam zamiar przekonwertować do > CMYK, albo poprosić drukarza o to.
ale ty piszesz o kontekscie kulturowym - ja pisze o nauce. Nawet znaczenia symboliczne sa inne dla poszczegolnych kultur. Np biel i czerń ma inne znaczenie w europie a inne w chinach.
> Znaczy nie wiem co w tej chwili powiedziałeś :-O > Przedewszytkim AdobeRGB jest przestrzenią barw. Profil definiuje Ci w > jaki sposób możesz przejść w owa przestrzeń, albo z tej > przestrzeni w inna,
a co opisuje przestrzen barw? Nie profil? to w takim razie co? Jak przechodzisz z AdobeRGB na sRGB - to jak profil ci to definiuje? Po prostu "odcina" ci czesc przestrzeni bawnej
w taki sposób aby nie tracić, albo zachować jak > najwięcej informacji. To tez nie oznacza ze jeśli wpakujesz zdjęcia > z aparatu cyfrowego w Adobe RGB, ze ten aparat będzie umial > wykorzystać cala gamę barw tej przestrzeni, tak samo tylko te > najdroższe prof. ekrany umiejąc wykorzystać duża cześć > przestrzeni Adobe RGB.
Eizo CG 220 np:)
> Jeśli zrobisz zdjęcie i chcesz go wpakować w przestrzeń sRGB to > musisz mieć profil który Ci na to pozwoli. Jeśli dalej chcesz > przejść z tej przestrzeni w inna to będzie inny profil który nato > pozwoli. Od tego masz rożne rodzaje profili itd. itd.
> Znaczy co masz na myśli w pokazaniu tabeli, mam Ci pokazać tabele > która sluzy do tworzenia profili ? Albo mam wytłumaczyć w jaki > sposób jest definiowana barwa w profilach?
Zadna tabela nie sluzy do tworzenia profili - profile tworzy sie na podstawie pomiarow
>>> Wiem ze w najnowszych aparatach Nikona jest wzięte pod uwagę w >>> jakiej części świata sie robi zdjęcia, tez bym zgadywał ze >>> większość innych firm fotograficznych tez to bierze pod uwagę, ale >>> dziwi mnie ze nie efekt końcowy jakim jest druk, miałby zostać >>> niewzruszony. >> Nie za bardzo rozumiem o co ci w tym chodzi. > > To ze kupując np. D2X masz zapewniona możliwość automatycznego > dopasowania aparatu w zależności w jakim regionie świata robisz > zdjęcia.
Dopasowania do czego? Pokaz mi wykresy przestrzeni barw tego dopasowania. Zaloze sie ze jest to elektroniczny gadzet ktory dopasowuje kolorystyke to pewnego kanonu kulturowego.
> Czy jest ktoś kto umai odpowiedzieć, czy wydruk z USA, czy Japonii > rożni sie od wydruku np. w Polsce jeśli maszyna drukarska, papier itp > warunki są takie same, a używa sie regionalne profile ICC?
Będzie - ale tylko w okreslonych przypadkach poniewaz czesc "regionalnych" profili sie pokrywa w 100%. Zalozmy ze masz profil drukarki solwentowej i profil Euroscale Coated. Ten sam material na ktorym drukujesz i ta sama drukarka - dwa rozne profile
Ta szaro-biala siatka to profil maszyny solwentowej a to "kolorowe" to profil cmyk Euroscale Coated
http://img133.imageshack.us/my.php?i...titled16ru.jpg
Rafal
Rafal
dick - 15-06-2006 00:34
Tomasz napisał(a): > Pytanie z ciekawości > Czy wpływ temperatury, rzadkość czy gęstość powietrza, klimat, > większa czy mniejsza ilość kolorów w otoczeniu, ma wpływ na > profile ICC do wydruku (CMYK) w różnych częściach świata. I czy > miedzy innymi dlatego profile różnią sie miedzy Europa, USA i > Japonia. > > Pozdrowienia > Tomek > Nie nie nie! Profile (np te w Fotogniocie - Photoshopie) to wynik stosowania w drukarniach innych farb. Np. w profilu europeskim (czasami zwanym niemieckim) trzy podstawowe kolory triady w 100% Cyan + Magenta + Yellow daja czern, w profilu amerykanskim daja cienmobrudnobury kolor. I przy zastosowaniu niewlasciwego profilu w separowaniu kolorow do druku moga wyskoczyc niemile niespodzianki. Zaden drukarz nie bedzie sprowadzal farb z USA bo uzyles amerykanskiego profilu, a kilka ulic dalej moze kupic najlepsze na swiecie farby HARTMANa.
Pozdrawiam i zachecam do nauki
Dick Z.
Tomasz - 15-06-2006 00:35
=?iso-8859-2?q?Re:_Kolory_na_=B6wiecie?= dick skrev: > Nie nie nie! Profile (np te w Fotogniocie - Photoshopie) to wynik > stosowania w drukarniach innych farb. Np. w profilu europeskim (czasami > zwanym niemieckim) trzy podstawowe kolory triady w 100% Cyan + Magenta + > Yellow daja czern, w profilu amerykanskim daja cienmobrudnobury kolor. I > przy zastosowaniu niewlasciwego profilu w separowaniu kolorow do > druku moga wyskoczyc niemile niespodzianki. Zaden drukarz nie bedzie > sprowadzal farb z USA bo uzyles amerykanskiego profilu, a kilka ulic > dalej moze kupic najlepsze na swiecie farby HARTMANa. > > Pozdrawiam i zachecam do nauki
O wielkie dzięki Także różnica w profilach (np. SWOP a Euroscale) jest spowodowana różnica farb i nic tym co pisałem nie ma wspólnego. A czy wydruk w USA tego samego tematu na takim samym papierze(stosunkowo) będzie porównywanie podobny do wydruku w Europie? Czy kolory będą sie różnicy. Albo sie inaczej spytam, czy standaryzacja w profilach dąży do tego zęby wydruki na świecie były porównywanie podobne. Dzięki za nauki :-)
Pozdrowienia Tomek
Tomasz - 15-06-2006 00:35
=?iso-8859-2?q?Re:_Kolory_na_=B6wiecie?=
Rafal T. napisal:
> > Sam fakt jak blisko kolory leza siebie ma > > wplyw na definiowanie profilów CMYK, co normalnie sam musisz > > podciagnac w profilu jesli masz sam zamiar przekonwertowac do > > CMYK, albo poprosic drukarza o to. > > ale ty piszesz o kontekscie kulturowym - ja pisze o nauce. Nawet > znaczenia symboliczne sa inne dla poszczegolnych kultur. Np biel i czern > ma inne znaczenie w europie a inne w chinach.
W tym ostatnim moim zdaniu pije do odległości barw od siebie (delta E). co można wyleczyć w sposób naukowy Znaczy uważasz ze postrzegamy kolory inaczej w różnych regionach świata..... To czy bierzesz to pod uwagę przy przygotowaniu do druku i kiedy?
> > Znaczy nie wiem co w tej chwili powiedziales :-O > > Przedewszytkim AdobeRGB jest przestrzenia barw. Profil definiuje Ci w > > jaki sposób mozesz przejsc w owa przestrzen, albo z tej > > przestrzeni w inna, > > a co opisuje przestrzen barw? Nie profil? to w takim razie co? Jak > przechodzisz z AdobeRGB na sRGB - to jak profil ci to definiuje? Po > prostu "odcina" ci czesc przestrzeni bawnej
Przestrzeń barw jest opisem zakresu barw w której dane urządzenie może pracować, albo w której grafika może sie znajdować. Profil opisuje proces przejścia z jednej przestrzeni w drugiej, albo w jaki sposób maja być interpretowane barwy w danej przestrzeni.
W jaki sposob przechodzi sie z Adobe rgb na sRGB? dużo monitorów pracuje w tej oststniej przestrzeni, a jeśli mówimy o monitorach to będzie to zdefiniowane poprzez Matrix-TRC, w innych przypadkach przejścia miedzy przestrzeniami będą bazowały na LUT.
> Eizo CG 220 np:)
Musi byc kapitalny no nie :-)
Weźmy go jako przykład. Mozesz go ustawic zeby pracowal w Standart RGB (sRGB), ale musisz wygenerować profil ktore przetlumaczy w jaki sposob ma ten ekran odwzorowac informacje o barwach. Mozesz użyć profil z fabryki albo uzyc oprogramowanie i wlasne oczy, albo namierzyć :-)
> Zadna tabela nie sluzy do tworzenia profili - profile tworzy sie na > podstawie pomiarow
Czy mozesz zdefiniować pomiar, zebym mogl Cie dobrze zrozumieć Np. zdjęcia które zostało umiejscowione w sRGB, przechodzisz do CMYK. O jakich pomiarach masz na myśli w tej sytuacji? Jako tabele mysle o LUT.
> Dopasowania do czego? Pokaz mi wykresy przestrzeni barw tego > dopasowania. Zaloze sie ze jest to elektroniczny gadzet ktory dopasowuje > kolorystyke to pewnego kanonu kulturowego.
Ten aparat trochę kosztuje, kurde fajny gadżet ;-) Tu masz linek do artykułu ze strony Nikona http://nikonimaging.com/global/techn...2/index_02.htm i jeszcze jeden http://www.cis.rit.edu/fairchild/PDFs/PAP01.pdf Mój angielski nie jest najlepszy, ale troche na temat tam pisze.
> > Czy jest ktos kto umai odpowiedziec, czy wydruk z USA, czy Japonii > > rozni sie od wydruku np. w Polsce jesli maszyna drukarska, papier itp > > warunki sa takie same, a uzywa sie regionalne profile ICC? > > Bedzie - ale tylko w okreslonych przypadkach > poniewaz czesc "regionalnych" profili sie pokrywa w 100%. Zalozmy ze > masz profil drukarki solwentowej i profil Euroscale Coated. Ten sam > material na ktorym drukujesz i ta sama drukarka - dwa rozne profile
Przykład chyba nie najlepszy. Jeśli weźmiemy sobie taka solwentowke z NURa to akurat moze sie tak zdarzyć ze w USA kupili ta sama farbe z Chin, siatke Ferrari, tylko tam uzyli SWOP a w Eropie Euroscale, to na pewno wydruk bedzie rozny. Mi sie bardziej rozchodzi o drukarnie offsetowe. Gazety, ksiazki itd. Gdzie farby sa lokalne, urządzenia maja te same nazwy np. Heidelberg, ale problem juz mamy z głowy, farby sa rozne dlatego profile sa rozne. teraz tylko czy wydruki będą podobne do siebie :-)
Pozdrowienia Tomek
PS. Wyjeżdżam teraz na ferie, jesli bedziesz oczekiwal odpowiedzi to musisz sie uzbroic w cierpliwosc :-)
Elske - 15-06-2006 00:35
dick napisał(a): > Np. w profilu europeskim (czasami > zwanym niemieckim) trzy podstawowe kolory triady w 100% Cyan + Magenta + > Yellow daja czern
Idź do drukarza i mu powiedz, że z CMY ma mu wyjść klasyczna czerń. Uśmieje się zdrowo jak sądzę. Przeważnie wychodzi szaro-buro ciemny kolor, o ktorym piszesz, że powinien być w profilu amerykańskim. A już zrobić przejście tonalne z czegoś takiego to dopiero zabawa w zgadywanki...
-- Elske
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pleffulla.pev.pl
|
Wydajność baz danych w zależności od poziomu izolacji ANSI/ISO
Czy zna (obsługuje) ktoś program Iso Draw ?
MYSQL - kodowanie w ISO-PL
strona plus baza w iso do utf-8
Kodowanie: z iso na utf
Konwesja znaków w dump'ie bazy danych - ISO -> utf-8 -> ISO -> utf-8
=?iso-8859-2?q?Co_oznacza_b=B3=B1d_Warning:_mysql=5Fconnect() _[function.mysql-connect]:_Can't_connect_to_local_MySQL_server_through_sock et_'/var/run/mysqld/mysqld.sock'_(2)_in?=
=?iso-8859-2?q?Informatyka,_Java,_EJB,_Ajax,_Spring=2E_Czy=BF by_to_koniec_=B6wiata,_czy_te=BF_nasze_uczelnie_b= EAd=B1_uczy=B3y_w_ko=F1cu!_czego_praktycznego_=2E= 2E=2E=2E?=
=?iso-8859-2?q?Ati_Mobility_Radeon_X300_W_Notebooku_Jak_Zwi=E Akszy=E6_Ilo=B6=E6_Grafiki_Poprzez_Wsp=F3=B3dziele nie_Z_Ramu=3F=3F=3F?=
=?ISO-8859-2?Q?=AFegnam_si=EA=2E=2E=2E?=
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plwasabi.xlx.pl
Cytat
Decede mihi sole - nie zasłaniaj mi słonca. Gdy kogoś kochasz, jesteś jak stworzyciel świata - na cokolwiek spojrzysz, nabiera to kształtu, wypełnia się barwą, światłem. Powietrze przytula się do ciebie, choćby był mróz, a ty masz w sobie tyle radości, że musisz ją rozdawać wokoło, bo się w tobie nie mieści Hoc fac - tak czyń. A tergo - od tyłu; z tyłu. I czarne włosy posiwieją. Safona |
|